HODNOTIACE A MERACIE
NÁSTROJE V ŠPECIÁLNEJ CHIRURGII
Podľa Vyhlášky MZ SR 364/2005 Z. z. §1 odsek d) (dostupné na www.mzsr.sk) posudzovacou stupnicou v ošetrovateľstve sa rozumie ukazovatele, ktoré sa používajú pri hodnotení zmien v zdravotnom stave osoby, pričom zmeny možno merať priamo alebo nepriamo a hodnotenie sa väčšinou vykonáva číselným súčtom. Sikorová (2012, s. 67) uvádza hodnotiacich nástrojov (škál, testov) v zahraničí je veľké množstvo. Voľba nástroja podlieha faktu, kto bude hodnotenie realizovať, napr. môže isť o sebahodnotiacu metódu. Mnoho nástrojov si vyžaduje špeciálne vzdelanie a prax v oblasti používania škál a hodnotiacich metód. Meracie nástroje sú v literatúre, napr. Hurley, Volicer (2006, s. 336-338) Fortinash, Worret (2008, s. 353-354), Tomagová ( 2010, s. 132) prevažne odporúčané pre oblasť posudzovania a diagnostiky. Prostredníctvom nich zistené objektívne údaje sú nápomocné v diferenciálnej diagnostike a skvalitňujú diagnostický proces v ošetrovateľstve. Ďalšia možnosť ich využitia je pri plánovaní a realizácii ošetrovateľskej starostlivosti. Bóriková, Žiaková (2007, s. 13-18), Topinková et al. (2002, s. 323-328) odporúčajú použitie meracích nástrojov len ako doplnkovej metódy zberu dát o pacientovi. Posudzovacou stupnicou v ošetrovateľstve sú ukazovatele, ktoré sa používajú pri hodnotení zmien v zdravotnom stave osoby, pričom zmeny možno merať priamo alebo nepriamo a hodnotenie sa väčšinou vykonáva číselným súčtom (Z.z. 364/2005, §1, d), s. 3734, dostupné na www.mzsr.sk). Pri výkone ošetrovateľskej praxe registrovaná sestra identifikuje potreby ošetrovateľskej starostlivosti osoby, vedie ošetrovateľskú dokumentáciu a používa posudzovacie stupnice v ošetrovateľstve.... (Z.z.364/2005, § 2, a), h), i), s. 3734, dostupné na www.mzsr.sk). Hodnotiace nástroje zjednodušujú prácu sestier a aj objektivizujú posúdenie, ktoré realizuje. V zahraničí sú hodnotiace nástroje bežnou realitou v zdravotníckych zariadeniach a v početnej miere sa používajú aj sestrami v ústavnej a v domácej starostlivosti. U nás zatiaľ tieto metódy využívajú sestry len sporadicky (Staňková, 2001, s. 7). Ulrichová (2012, s. 17) uvádza niektoré benefity hodnotiacich nástrojov:
V súvislosti s validáciou ošetrovateľských diagnóz je spojená aj validácia meracieho nástroja použiteľného v klinickej praxi vo vzťahu k ošetrovateľským diagnózam. Dôležitou súčasťou implementácie metódy ošetrovateľského procesu je posúdenie potrieb jednotlivca, rodiny a komunity. Sestry pri posudzovaní problémov pacienta v oblasti biologických potrieb v klinickej praxi okrem základných metód, t. j. rozhovoru a pozorovania pacienta, používajú i meracie škály. Tieto posudzovacie stupnice im pomáhajú objektivizovať údaje o pacientovi a prinášajú globálne a holistické výsledky. Medzi metódy na získavanie informácií patria už okrem spomínaných hodnotiacich a meracích škál aj rôzne techniky a dotazníky. Táto oblasť zahrnuje posúdenie psychických potrieb, zvládanie a toleranciu stresu, záťažových situácií a ochorenia, sebakoncepciu, reakciu na ochorenie, terapeutické zásahy, hospitalizáciu, mentálny stav pacienta a poznávanie - vedomosti, zručnosti, postoje. Zdroje informácií, ktoré sestra využíva s cieľom objektivizovať anamnézu a validovať diagnózy, sa stávajú nedeliteľnou súčasťou jej intervencií (Vörösová, Zrubcová, Drienovská, 2005, s. 35). Meranie podľa Bórikovej, Žiakovej (2009, s. 65-67) je systematický proces kvantifikácie charakteristík (vlastnosti) osoby, javu alebo situácie. Je neoddeliteľnou súčasťou metodológie vedeckého výskumu a súvisí s úsilím o exaktnosti vedeckého bádania. So vznikom nových výskumných nástrojov možno merať aj javy (objekty, vzťahy) vedeckého výskumu, ktoré donedávna merateľné neboli. Každý jav pomenovaný slovne (pojmom) sa dá merať prostredníctvom jeho vlastností, pričom sa merajú len také vlastnosti objektov, ktoré reálne existujú. Vlastnosti objektu môžu byť jednoduché, vyjadrené jednou hodnotou napr. vek, pohlavie, alebo zložité, z ktorých je možné zložiť syntetický znak vyjadrujúci úroveň zložitej vlastnosti. Výsledná empirická miera jednotlivých vlastností sa určí konkrétnou číselnou hodnotou, zvyčajne pomocou stupníc. Syntetické údaje sa získajú sumáciou otázok, výsledným skóre škály a pod. Pred meraním je nevyhnutné vymedziť a popísať (konceptualizovať) výskumný jav, vlastnosti sa priradí hodnota znaku. Operacionalizácia javu zadefinovaním premenných následne špecifikuje meracie procedúry. Najjednoduchšou formou merania je klasifikovanie alebo kategorizácia predmetov, ktoré majú, resp. nemajú určitú charakteristiku. Predpokladom klasifikácie je jednoznačnosť kritérií. Meranie zahŕňa empirickú činnosť s objektmi, výsledkom ktorej sú čísla ako ďalej použiteľné údaje, preto sa meranie považuje za empiricko-matematickú metódu. V ošetrovateľstve ako príklad merania možno uviesť meranie vitálnych funkcií, diurézu, kvantitatívne zmeny vedomia, kvalitu starostlivosti, kvalitu života, úzkosť, strach, akútnu zmätenosť, bolesť a pod. V klinickej praxi je dôležité pre splnenie kritéria objektivity merania dodržať štandardné podmienky merania, ako je čas, nástroj, validná a reliabilná škála. Škálovanie je metóda, ktorou možno určiť pozíciu javov alebo jednotlivcov z hľadiska merateľnej kvality. Empirická miera jednotlivých znakov sa určuje konkrétnymi číselnými hodnotami, pomocou stupníc. Vedecky korektné je použitie takých merateľných operácií, ktoré zodpovedajú logike vzťahov v rámci meraných javov. Škála, scale, rating scale, stupnice, je akýkoľvek postup alebo nástroj, ktorého jednotlivé položky alebo úlohy sú usporiadané do presne vymedzeného rozsahu. Škálovanie je priraďovanie hodnoty objektom, javom a vlastnostiam, najčastejšie pre vyhodnocovanie subjektívnych pocitov a zážitkov a zostrojenie numerického systému k ich meraniu (Hartl, Hartlová, 2010, s. 581; Gavora, 1999, s. 100). Škálu možno charakterizovať ako stupnicu s rôznym počtom stupňov. V odbornej literatúre môžeme nájsť niekoľko typov škál ako napr. zaškrtávacie záznamy, kategoriálne, numerické a grafické škály (Žiaková et al., 2003, s. 265). Množstvo rozličných škál si vyžiadalo aj ich triedenie. Podľa Guilfordovho kritéria administrácie sa rozdeľujú do 5 kategórií:
Posudzovací nástroj komplexnej starostlivosti musí byť v Rakúsku všeobecne odporúčaný. Výber vhodného nástroja závisí od každej nemocnice, aby tak uspokojila miestne požiadavky (Goreis, 2009. s. 17). V zahraničných literárnych zdrojoch sa uvádza, aj kto by mal posúdenie prostredníctvom hodnotiacich nástrojov realizovať, napr. hodnotenie rizika vzniku dekubitu by malo byť vždy vykonané sestrou - detské sestry, geriatrické sestry a sestry v odbore vnútorného lekárstva (Institut für Inovationen im Gesundheitswesen und angewandte Plegeforschung-IGAP 2009, s. 2; NCSBN, 2011). V ošetrovateľskej starostlivosti v Amerike, ale aj Európskych krajinách majú hodnotiace nástroje nezastupiteľné miesto. V anglickej a nemeckej literatúre nachádzame diametrálne odlišný počet článkov venovaných hodnotiacim nástrojom, ako v článkoch slovenských sestier. Sestry v zahraničí vo väčšej miere využívajú hodnotiace nástroje a zaoberajú sa aj ich modifikáciou a prispôsobovaním. Jednotlivé štúdie možno nájsť v databázach, ako napríklad MedLine, Nursing Research, ale aj medzinárodné a profesionálne organizácie sa zaoberajú tvorbou a hodnotením týchto hodnotiacich nástrojov. Zo všetkých možno spomenúť napríklad: Institút für Inovationen im Gesundheitwesen und angewandte Pflegeforschung - IGAP, Deutsche Netzwerk für Qualitätsentwicklung in der Pflege - DNQP, American Nurses Association (ANA), The Irish Nurses & Midwives Organisation - INMO (Ulrichová, 2012, s. 20-21). |