Chirurgia a chirurgické ošetrovateľstvo majú špecifické postavenie
vyplývajúce z invazivity a evidentného zásahu do integrity jednotlivca.
Nevyhnutnou požiadavkou je, aby sa študent počas pregraduálnej prípravy
zoznámil s "n" situáciami, s "n" prípadmi, ktoré niekedy v prirodzených
podmienkach v zdravotníckom zariadení nie je možné demonštrovať, a to z
viacerých dôvodov, napr. nesúhlas pacienta, krátka hospitalizácia,
raritný, ojedinelý, nezvyčajný prípad. V tejto súvislosti môžeme okrem
simulácie v simulačných centrách využívať ďalšie prostriedky modernej
edukácie - e-learningové vzdelávanie. Multimediálna e-učebnica
Ošetrovateľské postupy v špeciálnej chirurgii obsahuje medicínsko -
ošetrovateľské východiská (súčasný stav problematiky u nás a v
zahraničí) a ošetrovateľský proces vo vybraných špecializovaných
chirurgických odboroch, špeciálne ošetrovateľské techniky a postupy v
chirurgii ako aj riešenie psychosociálnyh ošetrovateľských problémov u
chirurgických pacientov.
Multimediálna učebnica je určená študentom bakalárskeho študijného
programu v odbore ošetrovateľstvo, ale nevylučujeme možnosť využitia
pre poslucháčov všeobecného lekárstva, ktorí sa rovnako zoznamujú s
ošetrovateľskými postupmi perioperačnej starostlivosti v rámci
chirurgickej propedeutiky. Predpokladom jej používania sú skúsenosti
študenta s prostriedkami informačných a komunikačných technológii, čo v
súčasnosti patrí ku základnej gramotnosti každého vysokoškolského
študenta. Od študenta očakávame, že bude preukazovať vstupné vedomosti
z oblasti všeobecnej chirurgie (posúdenie chirurgického pacienta,
operačné riziko, ošetrovanie rán a pod.).
Obsah multimediálnej učebnice je usporiadaný do jednotlivých kapitol
(kapitola 1 až n) a podkapitol (lekcia 1 až n) podľa štruktúry a
tematických plánov výučby na kontaktných hodinách prednášok a
praktických cvičení. Kapitoly a lekcie je možnosť prezerať pomocou
stránkovania knihy a štruktúrovaného menu. Jednotlivé lekcie obsahujú
textovú (výkladová časť) a grafickú (schémy, tabuľky, grafy), resp.
animačnú časť, ktorá umožňuje názornejšie pochopenie problematiky s
možnosťou prehliadania obrázkov a videa. Súčasťou sú prípadové štúdie s
náčrtom problémov, alebo aj s návodom na ich riešenie. Každá kapitola
je uzavretá sadou kontrolných otázok (autotest), ktoré umožnia
študentovi otestovať, ako zvládol danú problematiku. V úvode učebnice
je návod na prácu s e-učebnicou, sprievodca študijným materiálom.
Autorský kolektív tvoria autori učebných textov, editor, animátor,
programátor, špecialista pre e-learning, správca portálu MEFANET,
správca siete. Učebné texty sú recenzované. Vzhľadom k obsahu, ktorý
zasahuje do viacerých špecializovaných chirurgických odborov sme do
riešiteľského kolektívu zaradili vysokoškolských učiteľov
(vykonávajúcich aj výskumnú činnosť) z Ústavu ošetrovateľstva na
Jesseniovej lekárskej fakulte v Martine podľa ich zamerania a
špecializácie a lekárov z viacerých chirurgických pracovísk
Univerzitnej nemocnice v Martine. Spolupracovali sme s pracoviskami v
Nitre (Univerzita Konštantína Filozofa v Nitre, Fakulta sociálnych vied
a zdravotníctva, Katedra ošetrovateľstva) a v Prešove (Prešovská
univerzita v Prešove, Fakulta zdravotníckych odborov). Spracovanie
problematiky špeciálnej chirurgie pre sestry v podobe vysokoškolskej
e-učebnice považujeme pre slovenskú odbornú literatúru za vysoko
aktuálnu, ktorá vyplní pretrvávajúci deficit domácich odborných
literárnych prameňov v danom odbore.
Autorský kolektív