MULTIMEDIÁLNA E-UČEBNICA OŠETROVATEĽSKÉ POSTUPY V ŠPECIÁLNEJ CHIRURGII
MULTIMEDIA E-TEXTBOOK SPECIAL PROCEDURES IN SURGICAL NURSING
Projekt KEGA č. 050UK-4/2013
O projekte
Projekt
je zameraný na vytvorenie multimediálnej vysokoškolskej e-učebnice,
ktorá implementuje a dopĺňa nové poznatky z oblasti špeciálnej
chirurgie a chirurgického ošetrovateľstva do vzdelávacieho procesu
formou moderných trendov vysokoškolského vzdelávania e-learningu, tzv.
blended learning, kombinácia informačných a komunikačných technológii s
tradičným prezenčným vzdelávaním. Multimediálna učebnica je určená
predovšetkým študentom bakalárskeho štúdia v odbore ošetrovateľstvo,
ale nevylučujeme možnosť využitia pre poslucháčov všeobecného
lekárstva, ktorí sa rovnako zoznamujú s ošetrovateľskými postupmi
perioperačnej starostlivosti v rámci chirurgickej propedeutiky.
Predpokladom jej používania sú skúsenosti študenta s prostriedkami
informačných a komunikačných technológii, čo v súčasnosti patrí ku
základnej gramotnosti každého vysokoškolského študenta. Od študenta
očakávame, že bude preukazovať vstupné vedomosti z oblasti všeobecnej
chirurgie (posúdenie chirurgického pacienta, operačné riziko,
ošetrovanie rán a pod.). Multimediálna učebnica ako jeden z viacerých
možných modulov e-learningového vzdelávania prezentuje učivo spoločne s
audio a video nahrávkami, prípadovými štúdiami, riešeniami úloh,
problémovými úlohami a spätnou väzbou v podobe autotestu.
Ošetrovateľská starostlivosť v odboroch chirurgie sa zaoberá
poskytovaním komplexnej ošetrovateľskej starostlivosti jednotlivcom s
chirurgickým ochorením v predoperačnom, intraoperačnom a pooperačnom
období, s úrazom a náhlym stavom vo všetkých chirurgických odboroch.
Cieľom pregraduálneho štúdia je syntetizovať poznatky z medicínskych,
ošetrovateľských a humanitných disciplín s dôrazom na kliniku,
diagnostické, terapeutické, ošetrovateľské postupy a preventívne
opatrenia v zmysle minimalizácie rizika komplikácií a včasnej
rekonvalescencie pacientov vo všetkých chirurgických odboroch.
Pripravujeme sestry poskytovať ošetrovateľskú starostlivosť
metódou ošetrovateľského procesu, súčasťou ktorého je edukačný proces.
Demonštrujeme a realizujeme nácvik špeciálnych ošetrovateľských
zručností, intervencií v perioperačnom období podľa noriem a štandardov
(oblasť manažmentu kvality) a princípov EBM (Evidence Based Medicine),
EBN (Evidence Based Nursing), rešpektujúc právne, etické a
profesionálne normy, zásady komunikácie a psychologického prístupu pri
poskytovaní ošetrovateľskej starostlivosti chirurgickému pacientovi.
E-učebnica ako didaktická pomôcka, je prostriedkom moderného
alternatívneho vyučovania. V súvislosti s transformáciou zdravotníckeho
vzdelávania, teda i sesterského vzdelávania sa stretávame s požiadavkou
efektívnejšej a progresívnejšej výučby budúcich sestier, ktorá
teoretickú prípravu čo najviac spája s praxou. Naše absolventky musia
byť pripravené pracovať vo všetkých krajinách EU, pracovať metódou
ošetrovateľského procesu, čo znamená diagnostikovať pacientove aktuálne
a potenciálne problémy, hľadať etiológiu, podľa toho naplánovať a
realizovať ošetrovateľské intervencie, ako aj hodnotiť. Študentky musia
preukazovať vysokú úroveň teoretických vedomostí a praktických
zručností, bez ktorých nie je možné poskytovať komplexnú
individualizovanú ošetrovateľskú starostlivosť. Samotné prednášky nikdy
nevedú k skutočnému a trvalému zvládnutiu učiva. Vyučovací proces (aj
vysokoškolského študenta) musí byť založený na aktivite študenta. K
tomu potrebujeme uplatňovať nové prístupy, nové metódy moderného
vyučovania. Podľa viacerých autorov alternatívne vyučovacie metódy sú
synonymom moderných vyučovacích metód. Moderné vyučovanie stojí oproti
tradičnému, či klasickému vyučovaniu. E-učebnica predstavuje
modernizáciu materiálno - technickej stránky výučby. E-learningové
vzdelávanie je učenie zamerané na študenta. Študent je aktívnym
činiteľom vyučovacieho procesu, učí sa prevažne objavovaním nového, je
učiteľom vedený k samostatnosti, zúčastňuje sa plánovania výučby,
aktívne spolupracuje so všetkými členmi skupiny, má dovolené spontánne
sa vyjadrovať, oceňuje experimentálny prístup a i.
Obsah multimediálnej učebnice je usporiadaný do jednotlivých kapitol
(kapitola 1 až n) a podkapitol (lekcia 1 až n), podľa štruktúry a
tematických plánov výučby na kontaktných hodinách prednášok a
praktických cvičení. Kapitoly a lekcie je možnosť prezerať pomocou
stránkovania knihy a štruktúrovaného menu. Jednotlivé lekcie obsahujú
textovú (výkladová časť) a grafickú (schémy, tabuľky, grafy), resp.
animačnú časť, ktorá umožňuje názornejšie pochopenie problematiky s
možnosťou prehliadania obrázkov a videa. Súčasťou sú prípadové štúdie s
náčrtom problémov alebo aj s návodom na ich riešenie. Každá kapitola je
uzavretá sadou kontrolných otázok „autotest“, ktoré umožnia študentovi
otestovať, ako zvládol danú problematiku. V úvode učebnice je návod na
prácu s e-učebnicou, sprievodca študijným materiálom.
Pri tvorbe učebných textov autori akceptovali základné didaktické
zásady, najmä zásadu primeranosti, prepojenia teórie s praxou a
vedeckosti. Kvalitné odborné materiály sú predpokladom kvalitného
vyučovacieho procesu a prípravy študentov na skúšky. Čo sa týka odozvy
študentov na tento spôsob výučby, môžeme konštatovať, že prispieva k
prehľadnosti preberanej problematiky, študenti viac konzultujú
naštudovanú problematiku, táto forma umožňuje odstraňovať
administratívne, vzdelávacie, zdravotné bariéry študentov. Využívanie
nových technológií vo vzdelávaní a nových didaktických prostriedkov
prináša pedagogickému procesu na vysokých školách nové dimenzie. Otvára
sa priestor pre synergiu klasického a moderného vzdelávania. Proces
vzdelávania prostredníctvom e-learningu zvyšuje motiváciu učiaceho sa
(študenta), vedie ho k samostatnej, projektovej práci, zapája okolie do
spolupráce (blízke a vzdialené), hľadá súvislosti medzi rôznymi
poznatkami a predmetmi, mení sa rola učiteľa a zodpovednosť študenta.
Poďakovanie
patrí Kultúrnej a edukačnej grantovej agentúre Ministerstva školstva,
vedy, výskumu a športu Slovenskej republiky (KEGA) za finančnú podporu
projektu č. 050UK-4/2013.