Rozvojom
vedeckého poznania a technických vymožeností sú zrejmé pokroky aj v
odbore chirurgického ošetrovateľstva. Zavádzajú sa nové techniky v
chirurgii a v anestéziológii, ktoré redukujú pooperačnú stresovú
odpoveď a zlepšujú chirurgické výsledky. Dôležitými súčasťami týchto
zmien sú minimálne invazívne operačné techniky a alternatívne druhy
anestézie, ako regionálna anestézia. Všetky uvedené techniky by mali
viesť k včasnému prepusteniu pacienta z nemocnice, s jeho funkčným
zotavením. Z uvedených zmien vyplývajú i nové ošetrovateľské postupy
perioperačnej starostlivosti na chirurgickom oddelení ako aj v
špecializovaných chirurgických odboroch podľa noriem a štandardov
(oblasť manažmentu kvality) a princípov EBM (Evidence Based Medicine),
EBN (Evidence Based Nursing). Budúca sestra, ktorá bude pracovať v
chirurgických odboroch potrebuje nadobudnúť zručnosti v oblasti
kritického myslenia, správne posúdiť vývoj stavu pacienta, monitorovať,
vyhľadávať a rozpoznať závažné zmeny, rýchlo sa rozhodnúť pre ďalší
postup, prevziať zodpovednosť za rozhodnutia chirurga, ktorý je v danom
čase na operačnom sále, rýchlo sa adaptovať na zmenenú situáciu,
zvládať zložité situácie, zachovať pokoj a rozvahu, efektívne
komunikovať, vypočuť, posúdiť psychický stav, komunikovať s podpornými
osobami a pracovať aj samostatne. Tieto predpoklady nie je možné
nadobudnúť bez teoretickej prípravy, bez prepojenia medicíny s
ošetrovateľstvom, bez dostatočnej bázy didaktických pomôcok, bez
modernej edukácie s použitím informačných a komunikačných technológií.
Trendom vývoja vysokoškolského vzdelávania (aj v odbore chirurgia a
chirurgické ošetrovateľstvo) v súčasnosti ako aj v nasledujúcich rokoch
je e-learning ako multimediálna podpora vzdelávacieho procesu s
použitím moderných informačných prostriedkov a komunikačných
technológii, čo umožní slobodný prístup k vzdelávaniu v čase a
priestore. Tradičné spôsoby výučby sú stále relevantné, ale už nedokážu
uspokojiť potreby moderného študenta.
Multimediálna e-učebnica ako didaktická pomôcka, je prostriedkom
moderného alternatívneho vyučovania. V súvislosti s transformáciou
zdravotníckeho vzdelávania, teda i sesterského vzdelávania sa
stretávame s požiadavkou efektívnejšej a progresívnejšej výučby
budúcich sestier, ktorá teoretickú prípravu čo najviac spája s praxou.
Naše absolventky musia byť pripravené pracovať vo všetkých krajinách
Európskej únie, pracovať metódou ošetrovateľského procesu, čo znamená
diagnostikovať pacientove aktuálne a potenciálne problémy, hľadať
etiológiu, podľa toho naplánovať a realizovať ošetrovateľské
intervencie, ako aj hodnotiť. Študentky musia preukazovať vysokú úroveň
teoretických vedomostí a praktických zručností, bez ktorých nie je
možné poskytovať komplexnú individualizovanú ošetrovateľskú
starostlivosť. Samotné prednášky nikdy nevedú k skutočnému a trvalému
zvládnutiu učiva. Vyučovací proces (aj vysokoškolského študenta) musí
byť založený na aktivite študenta. E-učebnica predstavuje modernizáciu
materiálno - technickej stránky výučby. E-learningové vzdelávanie je
učenie zamerané na študenta. Študent je aktívnym činiteľom vyučovacieho
procesu, učí sa prevažne objavovaním nového, je učiteľom vedený k
samostatnosti, zúčastňuje sa plánovania výučby, aktívne spolupracuje so
všetkými členmi skupiny, má dovolené spontánne sa vyjadrovať, oceňuje
experimentálny prístup a i.
Na príprave
učebných textov sa podieľal autorský kolektív vysokoškolských
učiteľov, výskumných pracovníkov a lekárov z Univerzity
Komenského v Bratislave, Jesseniovej lekárskej fakulty v Martine,
Ústavu ošetrovateľstva a z Univerzitnej nemocnice v Martine. Ďalšími
spolupracujúcimi pracoviskami boli Univerzita Konštantína Filozofa v
Nitre, Fakulta sociálnych vied a zdravotníctva, Katedra
ošetrovateľstva, Prešovská univerzita v Prešove, Fakulta zdravotníckych
odborov a Fakultná nemocnica s poliklinikou J.A. Reimana v Prešove.
Chirurgia zostáva stále disciplínou, kde vedomosti a zručnosti chirurga
a sestry sa kombinujú v prospech pacienta. Spracovanie problematiky
špeciálnej chirurgie pre sestry v podobe vysokoškolskej e-učebnice
považujeme pre slovenskú odbornú literatúru za vysoko aktuálnu, ktorá
vyplní pretrvávajúci deficit domácich odborných literárnych prameňov v
danom odbore.
Za autorský kolektív
Edita Hlinková a Jana Nemcová
Poďakovanie
patrí Kultúrnej a edukačnej grantovej agentúre Ministerstva školstva,
vedy, výskumu a športu Slovenskej republiky (KEGA) za finančnú podporu
projektu č. 050UK-4/2013.